Help! Ik ben gearriveerd, maar mijn bagage niet...
Die code die je kreeg bij het inchecken en die ze meestal op de achterzijde van je boardingpass kleven? Die komt nu van pas (goed bijhouden dus)!
- Ga naar de ‘lost & found’ balie in de aankomsthal (vóór de douane), meld de vermiste bagage en toon de code.
- Vul een PIR (Property Irregularity Report) in, vraag een kopie voor jezelf en laat je contactgegevens achter.
Komt je bagage alsnog aan? Dan wordt deze je nagestuurd. Soms moet je echter zelf terugkeren naar de luchthaven om de bagage op te halen.
Is je bagage meer dan 24u vermist?
- Contacteer Bouworde zodat we een verzekeringsdossier kunnen openen. De kosten die je maakt ter plaatse (nieuwe reistas, toiletgerief, basiskledij, …) worden dan vergoed. Hou alle bonnetjes goed bij!
- Ook heb je wellicht recht op een schadevergoeding van de luchtvaartmaatschappij en kunnen zij tussenkomen in de gemaakte kosten.
Extra tips:
- Neem foto’s van binnen- en buitenkant van je bagage voor vertrek
- Pak een extra outfit in je handbagage, just in case!
- Een schadevergoeding eisen kan bv. via dit voorbeelddocument.
Oeps... Ik miste mijn vlucht
Je trein naar de luchthaven komt niet opdagen, er is een uitzonderlijke file op weg naar Brussels airport, je auto valt in panne, … waardoor je je vlucht mist?
Enkele tips:
- Voorkomen is beter dan genezen. Kom op tijd naar de luchthaven. Wist je dat je, een paar dagen voor vertrek, via de website van Brussels Airport advies kan krijgen over het moment waarop je er de dag van je vlucht best bent?
- Vlucht toch gemist? Jammer genoeg ben je zelf verantwoordelijk, ook al was er file of een afgeschafte trein, …
- Meld je toch bij de balie van de luchtvaartmaatschappij en leg uit wat er gebeurd is:
- Soms kan de maatschappij alsnog je vlucht omboeken. Ze zal hier wellicht kosten voor aanrekenen.
- Of kan je er op eigen kosten een nieuw ticket aankopen en nareizen.
- Verwittig in elk geval je groepsgenoten dat ze niet op je blijven wachten én verwittig Bouworde zodat we kunnen bekijken wat er met je terugvlucht moet gebeuren.
- Weet dat je heenvlucht missen ook een impact kan hebben op je geboekte terugvlucht. Raak je bv. toch met een andere vlucht ter plaatse, dan is het belangrijk om te checken dat je terugvlucht niet geannuleerd wordt. Breng Bouworde hier dus zeker van op de hoogte!
Oh nee! Mijn vlucht is geannuleerd
Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij. Trek je op vrijwilligersreis? Dan heeft Bouworde dit wellicht al voor je gedaan.
De maatschappij moet je:
- Een alternatieve vlucht naar je eindbestemming aanbieden
- Het ticket terugbetalen als je besluit toch niet te vertrekken
Ook in dit geval kan je onder bepaalde voorwaarden en afhankelijk van de vluchtafstand, recht hebben op een compensatie tussen 250 en 600 euro. Maak dus zeker gebruik van je passagiersrechten!
Via deze Belgische en Europese websites kan je je rechten nagaan.
Auw! Jetlag
Mogelijk doorkruis je verschillende tijdszones als je op (vrijwilligers)reis vertrekt. Dat kan een effect hebben op je biologische klok en bijhorende symptomen (vermoeidheid, slaapstoornissen, hoofdpijn, veranderde eetlust, …) veroorzaken, een jetlag dus!
Met deze tips past je lichaam zich snel weer aan:
- Start goed uitgerust aan een lange reis
- Stap thuis al wat in het nieuwe ritme door bv. wat vroeger te gaan slapen, je eetpatroon te wijzigen, … Wist je trouwens dat er verschillende apps bestaan om je hierbij te helpen?
- Stap ter plaatse onmiddellijk zo goed als mogelijk in het lokale ritme. Laat je dus niet verleiden tot dutjes overdag en eet op het moment dat ook de locals eten.
- Into the light! Zoek het daglicht op. Reis je naar het westen, ga dan voor veel daglicht in de voormiddag. Reis je naar het oosten? Dan mijd je best het ochtendlicht maar tank je een goeie portie daglicht in de namiddag.
Help! Ik miste mijn tussenvlucht
Moet je op reis naar Kaapverdië overstappen in Lissabon maar is de vlucht van Brussel naar Lissabon zo vertraagd dat je je aansluiting mist?
- Ga naar de balie ‘connection flights’ of de balie van jouw luchtvaartmaatschappij
- De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk als de vluchten deel uitmaken van één boeking en moet je
- Een alternatieve vlucht naar de eindbestemming aanbieden
- ook maaltijden, verfrissingen of zelfs een hotel aanbieden, … afhankelijk van de tijd dat je moet wachten
- Arriveer je met meer dan 3u vertraging op je eindbestemming? Dan kan je bovendien ook recht hebben op een compensatie tussen 250 en 600 euro afhankelijk van de duur van de vertraging en de vluchtafstand.
Benieuwd naar je rechten? Op deze Belgische en Nederlandse websites vind je meer info.
Hoe!? Ik kan hier niet met euro's betalen?
Een goed geïnformeerde vrijwilliger is er 2 waard. Kwam jij naar de voorbereidende preparee? Dan wist je ongetwijfeld al dat je in Nepal met Rupee betaalt in plaats van Euro.
Maar hoe pak je dat praktisch aan?
- Bekijk vooraf of je bankkaart (debit- en/of kredietkaart) is opengesteld voor gebruik buiten Europa
- Dat kan je in de meeste bank apps rechtstreeks aanpassen
- Soms moet je hier alsnog voor langs de bank. Dat doe je een drietal weken voor vertrek.
- Haal direct op de luchthaven van aankomst geld af in de lokale munteenheid, maar besef dat per kaart betalen meestal goedkoper uitkomt. Een beperkt bedrag cash bij hebben kan echter handig zijn!
- Vooraf een bepaald bedrag van de lokale munt aanvragen bij je bank kan ook, maar niet meer standaard bij elke bank. Kies je voor deze optie? Ga voor een klein bedrag en vraag het op tijd aan.